snåldonna.blogg.se

Min resa mot miljonen och vidare.

2018

Publicerad 2017-12-30 10:00:00 i Allmänt, årssammanfattning,

Nu är 2018 nära. Jag känner mig helt klart redo för ett nytt år. Jag ligger ganska dåligt till enligt min plan som ni kan se här nedan. Under året har jag köpt en lägenhet, tagit körkort, köpt en dyr cykel och betalat för en resa för 37000kr/2. Att jag äger 660 st aktier i H&M kan ju också vara en orsak till det negativ resultatet. Hehe. Jag tror fortfarande på H&M på lång lång lång sikt. Jag handlar alla min kläder på H&M eller Monki. Sist jag köpte H&M var 18/12. Då köpte jag 6 st för 166,50. Jag sålde sedan 3 st av dem för 169kr. Jag köper mer aktier när de kostar 166kr eller lägre. Jag ska försöka att inte sälja något förens de går upp till 210kr (om de någonsin gör det igen).
 
Utdelningen för året landar på 17828kr. Om bolagen jag äger skulle ha kvar samma utdelning nästa år som de haft i år och om jag inte köper eller säljer ngt mer fr.o.m nu så kommer nästa års utdelning bli 21675kr. Det skulle täcka min del av avgiften till bostadsrättsföreningen + lite till. För ett tag sen räknade jag ut att jag skulle kunna gå ner i tid och jobba 90% när utdelningen uppgår till 22700kr. Jag kommer så klart inte göra det den närmsta tiden men det känns sjukt bra att veta att jag skulle kunna gå ner i tid om jag verkligen skulle behöva. Mitt mål är att min prel.utdelning om ett år kommer vara 27000kr. Min nuvarande frihetskvot ligger på 16,9%.
 
Min bästa aktie procentuellt har varit Sweco som är upp 124,44% sedan köp. Tråkigt bara att jag endast äger en aktie värd 181kr.. Aktien som har ökat mest i pengar i min portfölj är Tele2 där är jag på pappret plus 29000kr. Jag har trejdat lite så borde vara lite mer än så. 
 
Min sämsta aktie procentuellt är fingerprint. Denna aktie har jag inte med i min plan utan det var endast en chansning. Jag är back 77% men äger som tur är inte så många. Aktien som minskat mest i pengar i min portfölj är H&M. Där är jag på pappret back 47000kr. Med lite trejding som gett 5000kr blir det back 42000kr.
 
Min procentuella uppgång i portföljen sedan årsskiftet blev 6,03%. Hoppas på bättre lycka nästa år.
 
GOTT NYTT ÅR!
 

Kommentarer

Postat av: Erik

Publicerad 2017-12-30 18:59:32

Gott nytt år!

Kul läsning, hur räknar du fram frihetskvoten som du anger till 16,9 % i texten?

Svar: Jag tar utdelningsbeloppet och delar det med alla mina utgifter enligt min budget. :) Gott nytt år!!
Snåldonna

Postat av: Erik

Publicerad 2018-01-01 18:40:36

Intressant, min frihetskvot ligger då enligt detta sätt att räkna på ca 20 %. Har du någon plan för hur lång tid det ska få ta innan frihetskvoten är 100 %?

Svar: Åh fantastiskt. Jag har egentligen ingen plan för det än. Har du någon känsla för hur lång tid det skulle ta för dig?
Snåldonna

Postat av: Erik

Publicerad 2018-01-04 14:33:32

Nej och ja får jag väl säga. Hade en plan. men så kom det saker ivägen kan man säga, som sambo och hus. Just nu kan jag inte sätta av mer till aktiesparandet utan får lita till återinvesteringarna från direktavkastningen (i år förhoppningsvis 48 000 kr eller mer, 2017 blev det ca 43 tkr. Planen var annars att även spara minst 50 000 kr utöver direktavkastningen varje år. Men nu amorterar jag stenhårt på ett hus istället, drygt 5 000 kr i månaden exkl ränta. Övrigt sparande behövs till en buffert då den befintliga rök all värdens vid husköpet ifjol.

Den reviderade planen innebär arbete ca 10-12 år till, men förhoppningsvis kan jag sluta ändå tidigare. Mina nuvarande kostnader bör sjunka med tiden, samtidigt som intjäningen förhoppningsvis också ökar.

Finns du på Shareville och i så fall under vilket alias?

Svar: Okej 48000 är ju fantastiskt! Jag är sugen på att köpa hus någon gång framöver men förstår att det oftast blir dyrare än vad man har tänkt. Försöker ni amortera av större delen av lånet? Hur gammal är du om 10-12 år?Nej jag finns tyvärr inte på shareville.
Snåldonna

Postat av: Erik

Publicerad 2018-01-05 14:15:38

Vi amorterar så hårt vi kan med tanke på den låga räntan. Ang köpa hus, välj noga och man kan betala lite för mycket om hus och plats är perfekt. Trots allt ska man ju vara där en stor del av sitt liv. Så det är en viktig investering.

Om tio år är jag nästan 60! I teorin nära till pension, men vem vet hur länge de vill att man ska jobba då, regler kan ändras.
Är nöjd med direktavkastningen, den ligger på 5,2 % för 2017 (3,8 % 2016). Har stor andel i bolag på A-listan. Samt en del mindre poster i små bolag med hög direktavkastning samt en liten, liten andel ännu olönsamma bolag inom miljöteknik och miljöförbättrande åtgärder.

Vad gör du när din frihetskvot når 100% eller mer och hur gammal är du när du kommer dit?

Svar: Okej, det låter bra! Jag har tänkt att jag kommer vara ca 50 år när frihetskvoten blir 100% MEN jag vet inte än hur min situation kommer se ut i framtiden med hus och barn och så där. Drömmen skulle vara att säga upp sig och jobba med en hobby men det skulle lika gärna kunna bli så att jag vill jobba kvar på mitt jobb för att få naturlig kontakt med människor i form av kollegor men i så fall inte jobba 100%.
Snåldonna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Snåldonna

90-talist med riktigt låga ambitioner gällande karriär men höga ambitioner gällande att bli fri från arbete i framtiden. Jag var 25 år när jag nådde mitt första mål: att bli miljonär.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela